KEM BESTARI SOLAT SIRI 1 2016

6 April 2016, Rabu. KEM BESTARI SOLAT SIRI 1 2016 telah dilaksanakan. Program bermula jam 2.30 p.m. hingga 8.00 p.m. Semua murid beragama Islam dari tahun 1 hingga 6 terlibat. Program ini juga melibatkan semua guru SKKS sebagai fasilitator. Program ini mendapat sambutan yang menggalakkan dan telah dilaksanakan dengan jayanya.
Tentatif program dimulakan dengan pendaftaran peserta, Penerangan guru, amali wudhuk dan bilangan rakaat untuk tahun 1. Kemudian diteruskan dengan aktiviti menghafal niat solat 5 waktu, bacaan rukuk, iqtidal, sujud, duduk antara 2 sujud, tahiyyat awal dan akhir, doa qunut, hafaz surah-surah pilihan, doa selepas wudhuk yang diadakan dalam kumpulan kecil.
Aktiviti diteruskan dengan solat Asar berjemaah, diimamkan oleh murid. Selepas itu, jamuan petang seterusnya penerangan tentang perkara-perkara yang membatalkan wudhuk juga dilaksanakan secara kumpulan kecil. Murid tahun 6 diajarkan cara solat jenazah.
Sedikit riadah untuk murid-murid pada petang itu. Kemudian murid mandi dan makan malam. Akhirnya solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh murid tahun 6 disusuli dengan tazkirah rinkas dari guru. Jam 8.00 program tamat.


No comments: